کد مطلب:1604 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:268

احکام عقد دایم


2421- زنـی كـه عقد دایم شده حرام است بدون اجازه شوهر از خانه بیرون برود هر چند با حق شوهر هم منافات نداشته باشد , و باید خود را برای لذتهای جنسی هر وقت كه او می خواهد تسلیم نماید و بدون عذر شرعی از نزدیكی كردن او جلوگیری نكند و تهیه غذا و لباس و منزل زن و تهیه احتیاجاتش مادامی كه به وظـیـفه اش عمل می نماید بر شوهر واجب است و اگر تهیه نكند چه توانایی داشته باشد , یا نداشته باشد , مدیون زن است .



2422- اگر زن به وظایف زناشویی خود در برابر شوهر هیچ عمل نكند حق غذا و لباس و منزل بر او ندارد , هر چند نزد او بماند و اگر گاه گاهی از عمل كردن به وظایف خود امتناع می كند مشهور فرموده اند كه بـاز هـم حـق غذا و لباس و منزل بر شوهرش ندارد ولی این حكم محل اشكال است و در هر صورت مهر او بدون اشكال از بین نمی رود.



2423- مرد حق ندارد زن خود را به خدمت خانه مجبور كند.



2424- مـخارج زن در سفر اگر بیشتر از مخارج او در وطن باشد , چنانچه با اذن شوهر سفر رفته باشد بر عهده شوهر است ولی پول ماشین و یا هواپیما و مانند اینها و بقیه مخارجی كه سفر كردن او متوقف بر آنها است بر خودش می باشد , ولی اگر شوهر مایل باشد كه زن را سفر ببرد , باید خرج سفر او را هم بدهد.



2425- زنی كه خرج او بر عهده شوهر است و شوهر خرج او را نمی دهد می تواند خرجی خود را بدون اجازه از مال او بردارد , و اگر ممكن نیست چنانچه ناچار باشد كه معاش خود را تهیه كند , و نتواند به حاكم شرع شـكـایت برد تا او را - هر چند با حبس كردن - مجبور به پرداخت مخارج زن نماید , در موقعی كه مشغول تهیه معاش است اطاعت شوهر بر او واجب نیست .



2426- مرد اگر مثلا دو زن دایمی داشته باشد و نزد یكی از آنها یك شب بماند واجب است نزد دیگری نیز یـك شب در ضمن چهار شب بماند و در غیر این صورت ماندن نزد زن واجب نیست بلی لازم است او را به طـور كـلـی مـتاركه ننماید و اولی و احوط این است كه مرد در هر چهار شب یك شب نزد زن دایمی خود بماند.



2427- شوهر نمی تواند بیش از چهار ماه با زن جوان خود نزدیكی را ترك كند , مگر آن كه نزدیكی برای او ضـرر یا مشقت زیاد داشته باشد , یا آن كه زن خود راضی به ترك آن باشد , و یا آن كه در ضمن عقد ازدواج تـرك آن را بـر زن شرط كرده باشد , و در این حكم - بنابر احتیاط - فرقی میان این كه شوهر حاضر باشد یا مسافر و زن دایمی باشد یا متعه نیست .



2428- اگر در عقد دایم مهر را معین نكنند عقد صحیح است و چنانچه مرد با زن نزدیكی كند , باید مهر او را مـطـابـق مـهـر زنـهایی كه مثل او هستند بدهد و اما در متعه چنانچه مهر را معین نكنند عقد باطل می شود.



2429- اگـر مـوقـع خـوانـدن عقد دایمی برای دادن مهر مدت معین نكرده باشند , زن می تواند پیش از گرفتن مهر از نزدیكی كردن شوهر جلوگیری كند , چه شوهر توانایی دادن مهر را داشته باشد چه نداشته بـاشد , ولی اگر پیش از گرفتن مهر به نزدیكی راضی شود و شوهر با او نزدیكی كند دیگر نمی تواند بدون عذر شرعی از نزدیكی شوهر جلوگیری نماید.